2011年9月2日金曜日

現在を生きて未来を作り上げる

(English follows after Japanese)   

 『ベジャール、そしてバレエはつづく』という映画を観ました。20世紀最大の振付家と呼ばれたモーリス・ベジャールが2007年に亡くなった後、モーリス・ベジャール・バレエ団を引き継いだ芸術監督、ジル・ロマンとダンサー達を追ったドキュメンタリーです。ベジャールは、まだ高校生だった私を現代バレエの世界に引き込んだ、個人的に特別な振付家です。彼が亡くなったことは知っていましたが、バレエ団がその後どのような道をたどっていたかについては、今まで全く知りませんでした。

 この映画では、ベジャール亡き後、バレエ団のソリストでもあったジル・ロマンが芸術監督に就任し、彼の振付けで新しい作品を作りあげるまでを描いています。特別な寵愛を受けた偉大な師への思いと、新しい作品を上演するという約束、ベジャールが築いてきたバレエ団の質を保ち続けること、様々なプレッシャーに晒されるロマンの姿には、芸術家としての責任を引き受けた気迫が感じられました。しかし同時に「過去を振り返るな、困難でも前へ進め」というベジャールの言葉が、彼やダンサー、バレエ団に関わる一人一人の支えになっていることも彼らの言葉から分かります。ここに芸術のあり方に対する一つの答えがあるように私は感じました。それは、芸術の質や歴史や美学を守り続けることと、革新的に進み続けることの、難しいバランスとジレンマに翻弄されず立ち続ける姿勢です。その重圧はどれほどか、と見ている私の方が挫けてしまいそうな場面でも、どこか軽やかな面持ちでインタビューに答えるロマンとダンサー達の姿が印象的でした。それは一体どこから生まれるのでしょうか。

 と、ここまで私の思いが行ったり来たりしたのは、3月の大震災以降、芸術家や表現に関わる仕事をする人達の一部から発せられる言葉に違和感を持っていたことにあります。あのような大きな震災の前と後では全く価値観が変わるというのは起こりうることだと思います。とはいえ、もはや震災以前のような社会で創作活動には戻れない、とか、震災後というファクターを無視した表現など無邪気すぎる、と言い切ってしまうことに対しては、果たしてそうだろうかと感じました。単純に震災以前、以後で振れてしまう表現に拠り所はあるのだろうか、というのが正直な思いです。もちろん想像を超えた災害に見舞われた時、行き場のない思いをどのように表現してよいか分からなることがあります。しかしそのような時に、創作や表現活動を今まで通りに続けていくことに、大きな意味があるはずです。文字通り世の中の揺れが収まらないままの今、それでも変わらずにあり続ける、と言えるのが芸術の力強さでありエレガンスさでもあり、そこにこそ私たちは拠り所を見出すことができると私は思います。

 映画の中で、「現在を生きて未来を作り上げる」という言葉が出てきました。これはシンプルですがとてもタフな作業です。ベジャールという大きな存在を失った時、残された彼らは葛藤の中で現在を生き、かつ未来を作るという覚悟をしました。背景は全く違いますが、私たちも今このような過程を引き受けざるを得ない現状にあると言えるでしょう。

"Living the present, creating the future"

I have watched a film called "Après Béjart, le coeur et le courage". This is a documentary about a new artistic director Gil Roman who took over Béjart Ballet Lausanne and the dancers after the death of Maurice Béjart, the greatest choreographer in the twentieth century Béjart is a milestone for me personally as he had dragged me into the world of modern ballet when I was still a high school student. I have read the news that Bejart died, but have not known the where ballet company goes.
This film starts from Gil Roman, who had been also a soloist in the company, takes up as an artistic director after the death of Béjart, and how he creates a new piece of work by his new choreography. Roman seems to be in solitude, in front of gigantic pressure. He had accepted favour from Béjart when he was a dancer, but now, he is to realise the promise between that great mentor that he will create his own works for the company, at the same time, he needs to keep the artistic level of the company. Roman shows us the spirit that he undertakes all these responsibilities as an artist. Although the situation is tough, we could see the words of Béjart, "Don't look back, go forward even it is difficult" help not only Roman, but also dancers and people who involve in the company. I found this is one of the answers for what art could exist. This is, an art/artist keeps still in the difficult balance and dilemma among maintaining the high level, facing to the history and beauty of art, and being innovative. Even I, who is just watching it felt it was too heavy burden to accept. However, Roman and other dancers look working themselves up. Where does it come from?
While watching the film, my mind is going back and force like this. One reason is that I have been feeling awkward about words of the artists in Japan after that big earthquake in 11th March. There is no doubt that our way of thinking and sense of value utterly change after such terrible disaster. However, I did not feel like agreeing with those artists are saying "We could never create things in the scheme of society before 3.11." Or "It is too naive if you are not keeping that disaster in our mind when creating things". To be honest, I would say I could not rely on these wavering statements "before 3.11." / "after 3.11." in the context of art. Of course, we are at maze how we express what we experience when we are confronting the disaster that we never imagine. However, in terms of art, there should be lots of meaning to continue creating and expressing as same as we have before embracing dilemma. Now we are still shaken even quake is settling, we could say aloud that the art exists as it has been. I believe this is the power and elegance of art that we could rely on. In the film, there was the statement "Living the present, creating the future". This is basic but as well so tough to realise. When they lost Bejart, Roman, and the dancers have decided to live the present and create the future even there could be conflicts between them. Although the situation is different, we, in japan, also are in time as how they have overcome.

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