2011年1月10日月曜日

呼吸の振り付け

(English follows after Japanese)  

 過日、勅使川原三郎の作品を見てから、彼がどのように振り付けを行っているのか非常に気になっていた折り、彼のインタビューや振り付けのドキュメンタリー映像が入っているドイツの「BOUND-DER GEFESSELTE ABSOLUTE ZERO」というDVDを見つけ、早速購入しました。これは、Jab Schmidt-Garreという監督による「BOUND」(2002)というダンスフィルムと「ABSOLUTE ZERO」という2002年の勅使川原の作品がメインになっています。が、私はそれらを飛ばしてまず、「STILL MOVIE」というドキュメンタリーの方を先に見ました。

 そこでは、「BOUND」の製作において、彼がクラシック出身のダンサーと、ドイツ人女優に振り付けているリハーサルの様子が撮影されています。実は、作品のシャープで厳しい印象から、彼は自分の強烈な世界観を叩き込むような、独裁的なアーティストなのかと私は思っていました。しかしそこには真逆の世界が広がっていました。勿論彼の頭の中には揺るぎないダンスの世界像が広がっているのが明白に見えるのですが、それを他のダンサーやアーティストに伝える時の「伝え方」に特徴を感じました。それが「呼吸」です。

 彼は呼吸を、音楽や自然、デザインされたライン、定式、建物にも似ている、と語っています。また例えば山のライン、雲のようにも呼吸できると。ダンサーや女優に対しても、身体の動きと呼吸の組み合わせ、あるいは呼吸の意識化のようなものを言葉にして振り付けています。振り付けの際の彼の言葉遣いで、それを強く強調していることが分かります。これはとても納得のいくものののように見えました。以前私が感じた、「彼の振り付けであって、彼の踊りにみえなかった」他のダンサーの動きは、呼吸の意識の仕方が違ったのではないかと思いました。

 「BOUND」で彼が振り付けたクラシックのダンサーもインタビューで、「彼は自分のやり方を押し付けない、ダンサーは常に形態を表現するのではなく、呼吸を通じて身体の内側に起こる何かを通じて表現する。」と語っていました。

 もう10年ぐらい前ですが、確かNHKの「ようこそ先輩」という、各界で活躍する卒業生を迎えた授業を紹介する番組で彼が教えた授業を見た時も、同じような方法を取っていたことを思い出しました。小学校の生徒たちに息を吸ったり、吐いたりすることを意識させて、最後に吸って、吐く、吸って、吐く、という動作を次々に生徒に「渡して」いくという作品を作っていたのを鮮明に覚えています。

 誰にも教わらず、何気なく行っていると思っている呼吸ですが、実は意識していないと非常に貧しい(変な表現ですが、私はそう体感しています。)ものになってしまいます。勿論私が実感したのは整体で教わった深呼吸や、数時間のワークショップに参加した程度のものですが、勅使川原三郎の表現世界ではそれが表現の根幹に位置づけられていることがこのドキュメンタリーで目撃することができました。長いこと不思議に感じていた彼の創作世界の一端が、少しだけ見えてきたような気がします。




Choreography of breathing

Choreography of breathing Since I have seen the performance of Teshigawara Saburo in November, I have also been so eager to know how he choreographs his works. Then I found this DVD called "BOUND-DER GEFESSELTE ABSOLUTE ZERO" which is of dance film called "BOUND" (2002) by the director Jab Schmidt-Garre, the Teshigawara's work "ABSOLUTE ZERO" (2002), and including the interviews and documentary films "STILL MOVIE". I was so interested in his choreography, so I watched "STILL MOVIE" first.

In this film, you could witness the scene of the rehearsal how Mr.Teshigawara choreographs the professional classic dancer and the German actress in the film "BOUND". To be honest, from the sharp and relentless atmosphere from his works, I had imagined that Mr. Teshigawara would be a dictatorial artist who forces his way and aesthetics to other dancers. However, what I saw was totally different. Of course, you could recognise Mr. Teshigawara has clear and stable images of his dance in his mind. Though, I felt something unusual how he conveys his images. The key was "breathing". In the interview, he talked breathing is like music, nature, designed lines, or even architecture. He said you could breathe like the lines of the mountains, or shape of the clouds by showing his breathings. To the dancer and the actress, I convinced that he shows the movement with the language related to breathing and emphasises the combination of the movement of the body and breathing. The awareness of breathing was incredibly constructed into practice on the rehearsal. I felt I understood something. I remembered when I felt awkward when I saw other dancers in Mr. Teshigawara's work. He must have been something different from breathing, or it might be said he has not "shared" the method of breathing of Mr. Teshigawara's. In the interview of "BOUND", this classic ballet dancer said, "He never pushes against his own way. Dancers never always express the shape, but express something what happening inside the body through breathing."

It is about ten years ago. I recalled I had seen the TV programme of NHK "Youkoso Sempai. (This title means "Welcome our friends of our school".). This programme is about people who specialise in various fields like sports, business, medical, science, art, who teach for a week or so at a class he/she has studied. In one of the programmes, Mr. Theshigawara also had dance classes in an elementary school of he graduated. In the classes, he used the same technique of breathing. First, he let the students to aware how they were inhaling and exhaling. In the final class, they made a small piece of dance work that convey their breathing. The students took in the air one by one, and when breathed out, added the movement when they gave it to others (quite difficult to explain in words though it was brilliant!).

We might believe that we learn breathing by ourselves and anyone has taught how to do it; however, I think our breathing would become "poor" (which sound wired, but I honestly feel so) unless you are always keeping it aware in your mind. Although it is from my limited experiences of that the acupuncturist told me, or the workshop of breathing, it was an eye-opening experience to think about breathing like even think about where of your body could be bulging when breathe. Those also made me convince that the tight connection between dance and breathing in Mr. Teshigawara's work. I now felt I saw a tip of Mr. Teshigawara's secrets of inspiration that have been long mystery for me.


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