(English follows after Japanese)
『〈中東〉の考え方』(酒井啓子著)という新書を読みました。何となく、知らない世界について知りたいという思いで手に取ったものです。読み終わって芋づるのように思い出した諸々について書きたいと思います。
実はまだ理解し切れていない部分も多いので、もう一度読み返さねばと思っているのですが、記憶に有る限りいつもどこかで戦争や宗教的な争いや何かしら問題がある場所という程度の知識と、世界史で習ったおぼろげな記憶しかない中東の歴史と現在の問題について包括的に書かれていて、とても目を開かされる一冊でした。イスラム教やユダヤ教、もしくはアルカイーダ、パレスチナ問題などと大括りと捉えていた言説の背後にある入り組んだ現実が説明されており、恥ずかしながら国際問題に疎い私にもその複雑さが理解できました。ご興味のある方は是非お読みいただくとして、この本の特に終章「メディアとアイデンティティ」で著者が明かした現代中東社会の市井の人々の現状について読んで思い出した、イギリスの大学院留学時代の事を書いてみます。
私の居たレスターという街はイスラム教徒が多い街として知られており、大学にもイスラム教徒向けのお祈りの部屋も用意されていました。私が留学していたのは2002年から2003年にかけてで、調度イラク戦争が勃発し、イギリス軍が参戦することに対して社会も賛否両論状態でした。私が初めてイスラム教に触れたのはこのような時期でした。街で見かけるムスリムの女性は、カラフルなスカーフをくるっとラフに巻いたような人から、目の部分だけが見えるすっぽりしたガウンのようなものを被っている人までいて、イスラム教徒と一言で語れないものを実感しました。私が居た寮にもイスラム教徒の学生がおり、いつも黒いスカーフをきっちりと巻いていました。寝る前のバスローブの上からもです。こういう事を聞くのはタブーなのだろうかと勝手に思っていて、恐る恐る「スカーフの事を聞いてもいい?いつもしなきゃいけないの?」と聞いた事を覚えています。彼女には、「そうよ、冬は暖かくて結構便利なのよ。」とさばさばと言われて拍子抜けしました。
さて、この本を読んだ時、すぐに思い出したのは、博物館実習の事でした。私の実習先のNew Art Museum Walsallでは、その頃"Veil"という大変興味深い企画展が行われていました。イスラム教徒の女性が被っている女性のヴェールだけでなく、広く「覆う/被う」ことをテーマにした展覧会で、大変タイムリーな展覧会だったと思います。中でも、私の記憶に強く残って作品が2つあります。一つは、1960年代フランスが統治していたアルジェリアで、フランス人ジャーナリストが身分証明のために撮った女性たちのポートレートです。本来ならばスカーフを被って生活していたはずの彼女たちは、それらを外し(外されて)こちらを見ています。この背景を知らなければ、単なるポートレートに見えます。学芸員の説明がなければそれは分かりませんでした。しかしその時の彼女らの心境はどんなものだったのだろうかと考えると目を離せなくなります。ヴェールを被る事は、酒井氏の本にも書いてありましたが、現代のイスラム教徒のアイデンティティを表明する手段になり得たり、逆に世俗的に禁止されていたりと、イスラム社会の有り様を表す表象の一つとも言えます。しかし他の文化によってヴェールを外されるという体験は、とても強烈なものだったと思います。一連の写真を見て、とても美しいと感じた後、一瞬私はこれを美しいと思っていいのか、と複雑な心境になったのを覚えています。
もう一つが、ファッション雑誌でモデルの肌が露出している部分を黒く塗りつぶしているシルエットが何枚も展示された作品です。作家の女性はサウジアラビア出身で、イスラム教の家庭に育ちましたが、西洋文化の影響を心配した母親が彼女が若い頃、ティーン向けのファッション雑誌の露出した肌の部分を塗りつぶしていた、という記憶からこの作品を作りました。これも、ぱっと観ると白い紙に黒い模様が書いてあるようにしか見えませんが、この背景を聞いてから観ると、黒い部分が露わになった女性の腕や首、足である事が分かります。展覧会には小学生ぐらいの子どもたちも多く訪れていて、私も何度か小さい子どもたちに説明しながら展示室を見てまわる機会がありました。中にはイスラム教の家庭の子どもも居て、ある作品に書かれたコーランの一節の意味を教えてもらったりしました。
たまたま日本から来た私が、イギリス人の子ども達とこのような展示を観た日々は、今から思えばとても貴重な体験だったと思います。酒井氏の本は、新しい知識に加え、私にとっては思いがけなかったイスラム教との出会いについて、改めて思いを馳せる機会を与えてくれました。
Encountering Muslim world
I have just read a book called "Chuto no kangaekata (The way thinking about Middle East) " by Keiko Sakai who is a Japanese researcher of Middle East. I have had little knowledge about the issues about Middle East, so I had been finding a suitable book for like me, the novice. The book seemed appropriate to begin to know about the issues so that I bought it. While I have been reading it, it drew many things from my memory.
About Middle East, I have only known that there are always some wars or religious conflicts as far as I remember, and the ancient kingdoms I have studies at the history class at high school long time ago. This book mentioned the each country's issues and historical backgrounds in reasonable balance. I would like to recommend it if you were interested in it (It is in Japanese, though.). What I would like to write here, is the days when I have been doing my MA in museum studies, in the UK. This book recalled me when I was reading the last chapter that describes the "real" Muslim life today.
The city I have been staying had been Leicester, which is famous that they have lots of Muslim population. In the university, there are the space especially for Muslim students to pray. I have stayed from 2002 to 2003, the time the Iraq War started, and the people have argued a lot UK army should have join it or not. This is how I encountered the Muslim world for the first time in my life. We have met lots of Muslim women, but they looked in a variety like one wore colourful scarf roughly around her face, and another woman wore a black gown from head to toes that you could only see her eyes from the slit. I realised that we could not talk "Muslim" in one word they are so in variety which you can tell even only from the outfit of women. In my university accommodation, there was a Muslim roommate. She was always wearing the black scarf tightly, even on a bathrobe. I have thought it taboo to mention the customs of religion, but was so curious, that I once asked her, "Can I ask about your scarf?". You should always wear it?" nervously. She talked as if nothing special, "Yes. It is useful in wintertime as it is warm as well."
I also recalled the working experience after I have read the book. I was a trainee at New Art Gallery Walsall, where at that time, they had the interesting exhibition called "Veil". It was not about the veil the Muslim women wear, but also embraced wider concept about veiling. In this exhibition, there are two memorable works for me. One is the series of identification portraits of Algerian women in 1960 which French journalist took. It was when France colonised Algeria. In everyday life, the women had to be in scarves, but as they were ID photos, they looked at us without them. Without the explanation by the curator, I could never have seen the background. When I imagined how those women felt, I was not able to let my eyes off from them. Ms Sakai also mentioned in the book that in the contemporary Muslim world. She mentioned the scarves or veils could be the way to express their identity, or some countries banned it, so that could be one of the significations in Muslim world today. However, ripping off the veil by different culture would have given the women so strong experience. When I saw the series of photos, I thought they were beautiful, but at the same time, I felt a complex feeling like guilt to take them beautiful. Another work was lots of white, thin papers which have patterns painted many different shapes on them. The artist was a woman from Saudi Arabia, being raised up in Muslim family. When she was a teenager, her mother dislikes the influence of Western culture, so she thoroughly painted the bare part of models' body in fashion magazines. This memory inspired her to create the work. In a glance, you might think these are random black patterns on white papers. However, after you hear this story, you could recognise the black parts are women's body parts like neck, arms, legs in sillouete which is not "veiled" by clothes.
In the exhibition, there are lots of groups of elementary schools were visiting, and I had some chances to go around to see and talk about the works together. In one group, there was a boy from Muslim family, so we had a chance to ask him to read the sentences from the Koran in one work. Recalling those days, I think I had so precious experience, as It was by chance that a student from Japan who was a trainee in that museum, in the middle England, and looking around the exhibition with British kids together. Ms Sakai's book gave me not only knowledge about Middle East, but also chance to think the meaning of the first encounter of the Muslim world in my life again.
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