2011年11月13日日曜日

私たちが感じる様に感じる美しさ

(English follows after Japanese)

 アートを美醜観で見るのが相応しいか(『パブリックにおけるアートの難しさ、面白さ』)、や、アップル社の製品のデザインがどのように人々を惹き付けるのか(『スティーブ・ジョブズとデザイン』)、など、最近「美しさ」について考える機会が多くありました。この思いに新たな観点を加えてくれたのが、今回紹介するpodcast、TEDの"How beauty feels" (美はどのように感じるか)です。スピーカーはRichard Seymourという家庭用品から電車、バイクなどをデザインしているデザイナーです。

 彼は、始めにBMWのルームライトがそれまでドアを閉めればクリックした様に明かりが消えたのに、ゆっくりと消える仕様になった時の興奮を例としてあげました。他の人にもその心地よさについて聞いてみると「自然に感じる。」「よく分からないけど良い。」という答えが返ってきました。デザイナーの彼は、その答えには満足せずさらに追求してみると、映画館や劇場のあかりが落ちる早さと同じことが分かったそうです。映画館や劇場に行ったことのない人は同じ様に感じなかったとのこと。そこで彼は、美しさを感じるのは直感的なものか、それとも情報があるからなのか、という疑問を投げかけます。彼は次に、背景を何も説明せずに子供が描いたような花と蝶の絵を見せました。そしてこれが癌で亡くなる直前に5歳の女の子が描いた最後の絵であることを明かし、どのように「感じ」たかを会衆に尋ねました。情報が美しさの感じ方に影響を与えるのかを考えさせる一例です。

 その他にも例えば人の顔の様に、シンメトリーでなくても美しさは感じることがあるし、個人的にデザイナーとして美しさだけではなく"poignancy" (激しさ、鋭さ)にも惹かれる、と彼は話します。つまり美しさを感じるのはその人の心理状態や、外からの情報、その人が持っている背景などが絡まり合ったものであることが示されます。また彼は作家アナイス・ニンやユダヤ教の聖典タルムードが説く「私たちは純粋にそのものを見るのではない。私たちが見る様に見る。」という言葉を挙げます。私は彼の言う美しさを感じる時の複雑さや多様さに納得するものがありました。

 私はこれまでアートの必要性、大切さを伝る機会が多くありましたが、一方でこれはごく個人的な思いであって、本当は他の人にとっては無関係なものなのかもしれないという不安のような猜疑心のようなものを感じることがありました。もしかすると私はアートにおける美しさや"poignancy"を随分と単純に考えていたのかもしれません。勿論、同じものを見て共に感銘を受けることの心地よさ、一体感もアートの一部ではあります。しかしあの時の手応えのなさは、自分がこの美しさを感じるように他者も感じるものだ、感じて欲しい、という思いがあったとも言える気がします。私たちの感受性は、多様性という言葉では言い表しきれない深みがあります。Seymoreは巧みな事例と探究心で、その一端を思い出させてくれました。

"How we feel the Beauty"

I have been thinking about "beauty" such as we could decide the value of art from personal feeling ("Dilemma and fun among public arts") or it is like products of Apple attract people ("Steve Jobs and design") recently. Adding to them, TED programme, "How beauty feels" gave me another dimension to it. The speaker is Richard Seymour, a designer who designs such as home utilities, train and motorcycle.

He firstly gave us the example of his experience that the light of BMW dimming gradually for the first time instead of clicking off. It was exciting for him. From a designer's curiousity, he asked other people if they felt similar ways. They answered it felt natural or just nice. This answer did not satisfy him. S, so he searched for more. Then he found that the light going slowly out seemed to be the same as cinema or theatre. He added that who have never been to the cinema or theatre did not feel the same way as he did. He asked the audience how we would feel the beauty if it was intrinsic, or we had information beforehand. Next example he has shown was a picture which looked like drawn by a young child, without any information. After several seconds, he explained that a five year old girl had drawn it, who died by spine cancer. The drawing was the last thing she had done before she died. He asked what we felt after we heard that story. It is one example that information could influence how we feel what is beautiful.

He also gave us other examples that we feel the beauty in a human face even it is not symmetry and he personally as a designer, interested in "poignancy", not only beauty. So it could be said he tried to show us each person's psychological status, external information and background of each one of us has built make we feel what is beauty. He introduced the phrase "we see things, not as they are, but as we are." by Anais Nin or Talmud. I totally agree with the complex and diverse way what we feel beauty that Seymour have told.

Personally, I have had many chances to tell the importance and necessity of arts, but, on the other hand, I have been feeling suspicious or anxious that art could be just personal matter, not social one. This might be from my thought that beauty or "poignancy" in arts should be straightforward. Of course, the sense of unity that we see the same things and share the feelings is part of joy that arts give us. However, that impassive feeling I have had was from my wish that others should feel or want them feel the same as I feel beautiful. Our sensitivity is multi dimensional and have depth. It is not expressed just as diversity. This is what Seymour reminded me of.


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